Fotocredit: Andreas Rossing Angeltveit

Rasmus Hansson: Det nytter!

Valgkampen er rett rundt hjørnet. På søndag inviterte Porsgrunn og Skien MDG til folkemøte med stortingsrepresentant Rasmus Hansson som var klar i sin sak. -Det nytter. Vi har endret norsk politikk!

Regnet øste ned. Rasmus trosset været og holdt tale i Porsgrunn. Deretter ble han fraktet videre oppover Ælva med elektrisk kogg for å holde folkemøte i Brekkeparken i Skien. På folkemøtet i Skien ønsket Mona Nicolaysen (1.kandidat Skien MDG) og Marco Gozzi (2.kandidat Skien MDG) velkommen.

Marie Skyer (3.kandidat Skien MDG) entret podiet som et friskt pust. Den unge jenta som også er leder for Grønn Ungdom i Telemark var klar i sin sak. -Jeg vil inn i bystyret! Bystyret i Skien trenger flere unge representanter. Kryss meg inn!

Marie Skyer vil inn i bystyret i Skien. Foto: Andreas Rossing Angeltveit

– Vi skal være et motstrømningsparti, men vi skal være konstruktive. Ron Bruinvis, talsperson og 1.kandidat for MDG Telemark har bokstavelig talt opplevd mye motstrøm i sommer. Han har padlet fra kommune til kommune i Telemark med kajakk og slo et slag for det sakte livet. Målet mitt var ikke å besøke Telemarks kommuner raskest mulig. Telemark er altfor vakkert til det. Jeg har tatt meg tid i hver kommune og truffet utrolig mange flotte mennesker, sa han og ga mikrofonen videre til Rasmus Hansson.

– Vi er et parti for alle. Miljøpartiet er det eneste partiet som forstår at vi må utvikle en politikk som tar hensyn til naturens tålegrense. Vi er nå i en situasjon hvor vi spiser opp mer av klodens ressurser enn det som produseres. Vi har kommet til det punktet at vi må holde opp å ta mer. Vi må endre og redusere forbruket, og det må vi gjøre NÅ.

Rasmus Hansson snakker ikke i små bokstaver. Budskapet han har med seg til de som har møtt opp denne søndagen i Grenland er tydelig. Vi er på overtid med å redusere klimagassutslippene. Verden hadde trengt tre jordkloder om alle hadde forbrukt like mye som nordmenn. Noe må gjøres, og det må gjøres nå. – Vi blir ikke lykkeligere av å tredoble forbruket vårt. Mer fritid er viktigere enn mer penger.

– Vi er blokkuavhengige. Det betyr at vi ikke ønsker å tilhøre den tradisjonelle blå-røde aksen. For oss går aksen fra grønn til grå, det vil si de partiene som ønsker å frigjøre seg fra en politikk som naturen ikke tåler, og de som fortsatt ønsker et økt forbruk og en videre satsing på oljenæringen. Vi vil avvirke oljevirksomheten innen 20 år. Det gir oss tid til omstilling, og det er det som kreves. Vi må tenke nytt!

Han tar en kort kunstpause og ser utover publikum. -Det viktigste skillet er ikke mellom Arbeiderpartiet og Høyre. Begge disse partiene er opptatt av å fortsette oljeeventyret i Norge. Vi synes AP og Høyre er like som to dråper olje…

Hansson fikk også tid til å snakke om samferdsel. – Vi må ta arealene tilbake fra bilene. Vi skal gjøre by- og kommunene mer menneskevennlige og øke folkehelsa. Det er lurt og det er lønnsomt. Politikerne i dag har ikke store nok visjoner og er ikke endringsvillige. De skal bare «bygge enda litt mer motorvei».

Stortingsrepresentanten er ikke i tvil. -Det nytter. Vi har forandret den politiske debatten i Norge. På grunn av MDG har andre partier endret politikken sin. Vi har satt i gang det grønne skiftet.

Toppkandidatene i Skien, Porsgrunn og Telemark tok turen oppover Ælva med Rasmus Hansson i en elektrisk kogg. Foto: Andreas Rossing Angeltveit